woensdag 15 augustus 2012

De helikopter zonder deur is wat eng, maar de tour is geweldig!

Nog zo’n kleine twee weken en dan komt een vriendin van me naar Perth. Samen zullen we dan van Perth naar Sydney reizen; van het westen naar het oosten van Australië.

Ik heb dus niet echt heel veel tijd om de lange afstand van Kununurra, in het noordoosten van Western Australia, naar Perth af te leggen. En dan wil ik natuurlijk ook nog van alles zien.

Een van de dingen die ik wil zien is het Bungle Bungle National Park (Purnululu National Park). Vanwege de geringe tijd die ik heb, besluit ik een tour te boeken waarmee ik met een klein vliegtuigje naar de Bungle Bungles zal vliegen en een helikoptervlucht boven die rotsen zal maken.



En die tour staat vandaag op het programma.
Best spannend hoor; zo’n vlucht in een cessna. Echt groot is het vliegtuigje niet; naast de plaats waar de piloot zit is nog een zitplaats, daarachter nog twee keer twee zitplaatsen. Omdat ik samen met twee stelletjes in het vliegtuig zit en die stelletjes naast elkaar gaan zitten, mag ik naast de piloot plaatsnemen. Bijzonder!


  

De vlucht gaat niet echt heel rustig. Hoewel ik, en ik geloof dat ik niet de enige ben, me aan het eind van de vlucht niet helemaal lekker voel, hoeft er nog geen kotszakje aan te pas te komen.

Bij de landingsbaan staat al een busje klaar. Daarmee gaan we richting de ‘Cathedral Gorge’, een kloof tussen de indrukwekkende rotsen die de Bungle Bungles vormen.
Onder leiding van een gids wandelen we door de Cathedral Gorge. Hij laat ons van alles zien en schotelt ons een heerlijke lunch voor.
Op de terugweg zingt de gids ook nog een kerstliedje en dat klinkt geweldig tussen die hoge rotswanden.



Daarna mogen we plaatsnemen in een helikopter voor de helikoptervlucht.
Vooraf is ons verteld dat we moeten zorgen dat er nog genoeg foto’s gemaakt kunnen worden met het filmrolletje dat in ons fototoestel zit, want het verwisselen van het rolletje wordt tijdens het vliegen afgeraden. Indien je het laat vallen en het uit de helikopter rolt, dan ben je het kwijt.

De helikopter is namelijk niet helemaal afgesloten; sterker nog het is nogal open! Er zit geen deur in en dat maakt dat ik wat bang ben om uit de helikopter te vallen. Zeker als we erg schuin gaan. Ik hoop maar dat de gordel het houdt en houd me ondertussen, met één hand, goed vast aan de stoel.

In mijn andere hand heb ik mijn fototoestel en maak heel wat foto’s, want het uitzicht is echt prachtig! En zo zonder deur heb je wel goed zicht.
Met de helikopter kunnen we de rotsen van de Bungle Bungles, vergeleken met de cessna, van veel dichterbij bekijken en dat is erg mooi.



Maar ook de vlucht met de cessna terug naar Kununurra is prachtig. Dit keer gaat het veel rustiger en zit ik wat meer ontspannen ik het kleine vliegtuigje.
Vanuit de lucht zien we onder andere een diamantmijn. Maar het mooiste is Lake Argyle met de omliggende rotsen. De ondergaande zon kleurt de rotsen een beetje rood en dat ziet er geweldig uit!


Dit gaat hoog ik mijn top tien van mooiste dingen in Australië scoren!
Misschien vind ik het na Uluru/Ayers Rock wel het mooiste. Uluru was als het terugzien van een goede, erg gewaardeerde vriend. De Bungle Bungles zijn bijzonder, maar de rode rotsen bij Lake Argyle zijn adembenemend!
Ik ben blij dat ik mezelf verwend heb met deze tour!

2 opmerkingen:

  1. Hoi! Wat een leuke website! Erg handig voor de reiziger naar Australië. Misschien kunnen we links ruilen?

    Onze website is: www.tips4oz.com
    Het is een verzamelsite met alle reistips voor Australië

    Graag hoor ik van je. Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. G'day Pjer,

      Bedankt voor de leuke reactie!

      Links ruilen lijkt me een goed idee.
      Een link naar jou website staat inmiddels al op bij de links in de rechter kolom op mijn blog.

      Groeten van Marianne

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...