maandag 3 december 2012

Beste ‘Ozzie’ in de top 2000

Weken lang hebben jullie elke maandagmiddag van een muziekje kunnen genieten op mijn blog. Elke keer nam ik een nummer onder de loep dat ik destijds op twee cassettebandjes gezet had om mee te nemen naar Australië.

Ondertussen ben ik al weer even door al die nummers van die cassettebandjes heen, maar toch, op deze maandagmiddag, een blogbericht met een muziekje.

De top 2000 van Radio 2 van dit jaar is vandaag bekend geworden. Nieuwsgierig ging ik kijken welke Australische band, zanger of zangeres de hoogste plaats zou hebben in die lijst. Echt lang hoef ik niet te zoeken, want al op nummer 25 kom ik de eerste Australiër tegen; Gotye met ‘Somebody that I used to know’.



Gotye is de naam waaronder de in België geboren, maar in Australië wonende, Wouter de Backer optreed. ‘Wouter’ vertaalt naar het Frans wordt ‘Gautier’ of ‘Gaultier’. Verengels je dat dan wordt het ‘Gotye’.

Een hoge notering voor zijn hit uit 2011, maar ‘Somebody that I used to know’ brak dan ook al eerder vele records. Eerder dit jaar maakte de Nederlandse top 40 bijvoorbeeld bekend dat dat nummer de allergrootste hit ooit in de top 40 is. Die titel stond voor die tijd al 47 (!) jaar op naam van Trio Hellenique met ‘La Danse de Zorba’.

Terecht dan ook dat ‘Somebody that I used to know’ in de top 2000 staat.
Straks de lijst maar eens verder bekijken; op welke plaatsen in de top 2000 zou ik andere Ozzies terugvinden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...