donderdag 27 oktober 2011

Met de afstandsbediening naar Coopers Crossing, Drovers Run en Ramsay Street

Na Australische boeken, een paar Australische films en Australische bands, neem ik in dit blogbericht een aantal Australische series onder de loep.

the Flying Doctors

Eerder schreef ik al eens dat Oranges en mijn interesse voor Australië aangewakkerd was door het kijken naar met name de televisieserie ‘the Flying Doctors’. Omdat die serie zoveel voor mij betekend heeft, begin ik dan ook met die fantastische doktersserie.

Halverwege de jaren tachtig begint de serie als miniserie, waarin de jonge dr. Tom toetreedt als arts bij de Flying Doctors. Het blijkt zo’n succes te zijn dat er een serie van wordt gemaakt.

En zo konden wij genieten van het wel en wee van de artsen, piloten, patiënten en de inwoners van Coopers Crossing. We zien dokter Tom naar Afrika vertrekken. Zijn plaats wordt ingenomen door dokter Geoff, die langzaamaan het hart van zuster Kate weet te veroveren. We zitten gekluisterd voor de buis als Sam en Emma trouwen met natuurlijk hindernissen op de weg naar het altaar. Dat altaar weet Geoff niet eens te bereiken als hij met Kate trouwt; een spoedgeval gooit roet in het eten en hij moet zijn jawoord geven over de radio. Oude vertrouwde gezichten gaan en nieuwe dienen zich aan. Zo maken we bijvoorbeeld kennis met de kibbelende Guy en Jackie. En ook met die nieuwe mensen raakten we al snel vertrouwd.

Na ruim 200 afleveringen is de koek echter op en stopt de serie.
Met erg veel plezier heb ik de serie gevolgd en als ‘die-hard fan’ blijf je, zo goed en zo kwaad als het gaat, de acteurs en actrices dan toch een beetje volgen èn is je interesse in Australië gewekt. En waar dat allemaal toe kan leiden, kun je ook in dit blog lezen.

McLeod’s Daughters

Met veel plezier heb ik ook de belevenissen op Drovers Run gevolgd in ‘McLeod’s Daughters’.
Die serie was in Australië al jaren mateloos populair, toen wij eind 2004 ook hier in Nederland kennis konden maken met Tess McLeod, haar zus Claire en de gebroeders Ryan.

In de eerste aflevering komt Tess, die gescheiden van haar zus, in de stad is opgegroeid, naar Claire om haar deel van de boerderij op te eisen. Ze blijft echter hangen op Drovers Run.
De romantiek tussen de zussen en de gebroeders Ryan laat ook niet lang op zich wachten. Maar ook andere mannen dienen zich aan. Terwijl Claire en Alex Ryan elkaar eindelijk echt lijken te hebben gevonden, verongelukt Claire. Tess blijft achter. Anderen komen haar op de boerderij helpen; zo zijn daar bijvoorbeeld Stevie en Kate.
Ondertussen beleeft Jodi nog heel wat avonturen, trouwt Tess met Nick Ryan, blijft de romantiek tussen Stevie en Alex ook niet uit, vertrekken Tess en Nick naar Argentinië, dienen zich nog een paar nichtjes van Tess en Claire aan, komt de stiefbroer van Alex en Nick naar Killarny en gebeurd er nog zo veel meer.

Inmiddels zijn alle acht gemaakte seizoenen op de Nederlandse televisie te zien geweest. Maar niet alleen in Nederland hebben we van ‘McLeod’s Daughters’ kunnen genieten; de serie is ook nog in zo’n 100 andere landen te zien geweest.


Neighbours

Hoewel de serie al jaren niet meer op de Nederlandse televisie te zien is en ik de serie slechts bij tijd en wijle volg, is ‘Neighbours’ misschien wel de bekendste Australische serie.

In ‘Neighbours’ draait het om de bewoners van Ramsay Street, een straat in een fictieve voorstad van Melbourne; Erinsborough. Hun wel en wee wordt uitgemeten in deze soap, vaak ook met een humoristische verhaallijn erbij.

Inmiddels draait ‘Neighbours’ al ruim 25 jaar; veel te lang om de grote lijnen in een stukje tekst samen te vatten. Daarom wat weetjes over de serie:

Wist je dat:
  • Jason Donovan en Kylie Minoque eind jaren ’80 het meest populaire koppel vormden?
  • Russell Crowe een klein rolletje gespeeld heeft in ‘Neighbours’? Andere bekende Australiërs die een rol gehad hebben in ‘Neighbours’ zijn onder andere Guy Pearce, Natalie Imbruglia, Delta Goodrem, Jesse Spencer (Dr. Robert Chase in ‘House’) en Holly Valance.
  • piloot Sam en zuster Jackie uit ‘the Flying Doctors’ een rol hebben gehad in ‘Neighbours’? Hij eind jaren ’80, zij nog maar een paar jaar geleden. 
  • Vic en Nancy uit ‘the Flying Doctors’ ook gastrollen gespeeld hebben in ‘Neighbours’? Overigens niet tegelijkertijd.
  • veearts Dave uit ‘McLeod’s Daughters’ een rol heeft in ‘Neighbours’? Hij speelt in ‘Neighbours’ een leraar.
  • Paul Robinson uit ‘Neighbours’ in de miniserie van ‘the Flying Doctors’ een rolletje had.
  • er nog regelmatig gefilmd wordt in de straat die dienst doet als Ramsay Street? Er wonen daadwerkelijk mensen in die huizen.
  • ‘Neighbours’ erg populair is in Engeland?
  • André Rieu als zichzelf een rolletje heeft gespeeld in ‘Neighbours’? Hij speelde toen ook viool.
De serie is op zaterdagen en op werkdagen te volgen op het Belgische Eén. Binnenkort wordt de 6000ste aflevering uitgezonden.


Maar er zijn zoveel meer Australische series waar ik van genoten heb. Recent en minder recent, op de Nederlandse televisie geweest of alleen te volgen op een buitenlandse zender; ik noem er een paar: ‘Packed to the Rafters’, ‘Sea Patrol’, ‘Love My Way’, ‘Police Rescue’, ‘Snowy River – the McGregor Saga’, ‘All Saints’, ‘City Homicide’, ‘Underbelly’, ‘Halifax f.p’, ‘Water Rats’ en ‘Heartbreak High’.

En wat zijn jullie favorieten?


Voor de Flying Doctors fans: inmiddels is Volume 5 uit! Klik hier voor meer informatie.


Neem voor meer Australisch op tv een kijkje op: http://ozziekijktips.hyves.nl/


3 opmerkingen:

  1. Ik keek altijd met veel plezier naar "Carson's Law", door de N.C.R.V. uitgezonden onder de naam "The Carson's".

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een herkenbaar verhaal Marianne;mijn liefde voor Australie is met dezelfde serie begonnen!
    Nu heeft alles mijn interesse als het om Australie gaat! 3 jaar geleden heb ik ook mijn droom waar mogen maken en ben ik downunder geweest samen met een vriendin en als die hard fans zijn ook wij naar Minyip alias Coopers Crossing geweest. heel bijzonder!
    Ook ik kijk graag naar Australische series en aan het rijtje fantastische series kan ik nog toevoegen'Rescue Special OPS' een fantastische serie;erg mooi gefilmd en heb al vele bekenden voorbij zien komen oa; Nick,Stevie en Matt uit MLD.

    Ga zo door Marianne,ik volg je met plezier!!

    Groetjes Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie leuke reacties!!!

    Mirjam, als ik je berichtje zo lees, dan denk ik dat de blogberichten van de aankomende weken wel eens een feest der herkenning voor je zullen zijn.

    Stay tuned...!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...