woensdag 5 oktober 2011

Kijkje in m'n scrapbook

Degenen die dit blog al even volgen hebben de term scrapbook wellicht al voorbij zien komen. Omdat mogelijk niet iedereen bekend is met scrapbooking, schrijf ik er maar eens een blogje over.

Simpel gezegd is scrapbooken het creatief inplakken van foto’s. Maar daar wordt dan wel van alles bij gebruikt; mooi papier, kant, lint, knoopjes, splitpennen, maar ook bonnetjes, toegangkaartjes en andere ‘souvenirs’.

Het scrapbooken is de laatste jaren uit Amerika overgewaaid en erg populair geworden bij creatief Nederland (en andere delen van de wereld). Maar de eerste scrapbookalbums werden al in 1826 in Amerika gemaakt.


Spread van een bezoekje aan het Heartbreak hotel op Terschelling in 2006.
 

Nadat ik terug ben uit Australië begint het scrapbooken aan te slaan in Nederland en ook ik waag me er aan.
Inmiddels heb ik met erg veel plezier al heel wat albums vol gescrapt.

Waar mogelijk zal ik bij m’n blogberichten op dit blog wat van m’n spreads (pagina’s uit een scrapbookalbum) laten zien.

De foto’s van m’n reis naar Australië, aangevuld met folders en andere aandenkens, ben ik namelijk ook allemaal gaan verwerken in scrapbookalbums.
Het eerste begin daarmee maakte ik toen ik net begon met scrappen en er nog niet zo bedreven in was; die spreads zijn dan ook niet representatief voor wat ik momenteel maak. Toch zul je er hier en daar wel iets van terugvinden. Omdat ik niet op chronologische volgorde gescrapt heb, zullen die eerste spreads terug te vinden zijn bij de blogberichten in de periodes van november tot eind januari en van eind augustus tot het eind van m’n reis.
Liefhebbers van scrapbooking raad ik aan om uit te kijken naar de spreads bij de blogberichten vanaf eind januari tot eind augustus; daar zul je namelijk de mooiste spreads tegenkomen.


Ook leuk om te scrappen; een bezoekje aan de bioscoop!
En die film, die speelt zich af in Nieuw-Zeeland. Erg toepasselijk!
 

Voor meer voorbeelden van scrapbooking verwijs ik graag naar de website van Marjolein Zweed Creatief. Bij ‘ideeën’ vind je onder ‘scrappen’ en ‘challenge’ allerlei spreads. En wie goed kijkt, krijgt alvast een sneak peek van delen van mijn reis naar Australië en Nieuw-Zeeland.
Ook staan er regelmatig spreads op het blog van Marjolein.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...