donderdag 20 oktober 2011

Alles om me heen vergeten, meegenomen worden naar West Afrika, betoverd worden door Mathilda’s laatste dans en de Clan van de Wilde Honing; kortom m’n boeken Top 10!

Inmiddels zijn er in m’n blog al een paar Australische films voorbij gekomen (‘Priscilla’ en ‘Australia’) en ook bij de muziek op maandag zijn er een paar Australische nummers de revue gepasseerd (‘Down Under’ van Man at Work en ‘Crash and Burn’ van Savage Garden) en kun je de aankomende weken en maanden nog meer Australische nummers verwachten.

Misschien eens tijd om ook eens aandacht te besteden aan een aantal Australische boeken. En om de scrappers onder jullie een plezier te doen, doe ik dat in scrap-vorm.

Ik houd van Australië en deed dat ook al lang voordat ik naar Australië vertrok. Het is dan ook niet verwonderlijk dat toen ik een paar jaar geleden een Boeken Top 10 maakte voor m’n book of me dat daar veel Australische boeken in zaten.


De journaling luidt als volgt: 
Bill Bryson’s vermakelijke en humoristische boek ‘Down Under’ koop ik als ik zelf in Australië zit. Met veel plezier lees ik over plaatsen waar ik al geweest ben en waar ik nog naar toe ga. Een paar maanden later hoor ik, in een zitkamer van een jeugdherberg in Nieuw-Zeeland, iemand lachen. “Hij zit vast datzelfde boek te lezen!?!”, gaat er door me heen. En ja, dat blijkt zo te zijn.

Ook ‘de gezongen aarde’ is prachtig. Lezend in dat boek vergeet ik alles om me heen. Dat gebeurt ook bij het spannende ‘de Ruiters’. Minstens zo spannend is ‘de Verdenking’. In anderhalve week is het uit en ben ik ‘fan’ van Michael Robotham.

In ‘het zandkasteel’ werd ik ‘meegenomen’ op reis door de schoonheid van West Afrika. ‘Bagage’ ‘brengt’ me opnieuw naar Australië, maar hier gaat het meer om het spannende verhaal, met humor geschreven. De ‘betovering’ van Australië komt in ‘Mathilda’s laatste dans’ naar boven. Je leeft helemaal mee.

Meer over Australië ‘leert’ Dolf de Vries me in ‘Australië in een rugzak’. De combinatie van reisverhaal en feiten is erg leuk. Als ik het na m’n backpack avontuur in Australië herlees, moet ik bij de laatste bladzijdes met weemoed terugdenken aan Melbourne, waar ik zo lang gezeten heb.

Tijdens die reis lees ik ‘In the middle of nowhere’. Dat ‘verslavende’ boek ‘voert’ me mee naar het echte leven op een ‘cattle station’ in de afgelegen Outback.

M’n, door Australië gedomineerde, top tien sluit ik af met ‘de Clan van de Wilde Honing’, een mooi en leerzaam boek over Aboriginals en Australië.

Voor meer informatie over een aantal van de genoemde boeken:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...