maandag 27 januari 2014

Uitdagingen met licht (deel 2 van week 3 van mijn 52-weken-project)

Na me vermaakt te hebben op de vakantiebeurs in Utrecht, breng ik nogmaals een bezoek aan het Amsterdam Light Festival. Tijdens de cursus avondfotografie hadden we namelijk niet alle lichtsculpturen gezien; het is immers best een lange route.

Ik begin waar we met de cursus avondfotografie gestopt zijn, bij ‘Astera’; twee sculpturen met punten die veranderen van kleur.
Daar had ik tijdens de cursus al mooie foto’s van gemaakt, maar foto’s met weerspiegeling in het water lijken me ook mooi. Die maak ik daar dan ook. 


Als de punten van de sculpturen tijdens de lange sluitertijd veel wisselen van kleur, levert dat wit-achtig licht op op de foto. Maar als je goed kijkt in de weerspiegeling in het water zie je wel weer allerlei flarden van kleuren. Apart!

Ik loop verder en ontdek dat de puntige sculpturen vanaf een andere hoek ook erg mooi zijn. Ook vanaf die hoek is het weer een uitdaging om de steeds van kleur veranderende lichtsculpturen vast te leggen.


Door het veranderen van kleur, het bewegen of een combinatie daarvan vormen de verschillende lichtsculpturen steeds weer een uitdaging. Hoe leg je de sculpturen dan het beste vast?
Het is een kwestie van spelen met licht, sluitertijden en onderbelichting. Ook is het zoeken naar een mooie hoek of een plekje om mijn statiefje op te zetten of aan vast te klemmen.

Ik vervolg mijn route naar de volgende lichtsculpturen. Hoewel die lichtsculpturen niet bewegen, noch veranderen van kleur, ligt ook hier een uitdaging (een kleine uitdaging weliswaar). De ene tijger van de ‘Digital Origami Tigers’ is namelijk net iets lichter dan de andere.


Meer lichtverschil is er bij ‘Kalmen’; een schip met bijzonder licht op de zeilen dat voor het wel heel erg uitgelichte Scheepvaart Museum ligt. De foto’s die ik er maak, voeg ik later samen tot een HDR.


‘Canonicalization of the Seductive Mind’ is prachtig, maar blijkt moeilijk vast te leggen te zijn; beweging en veel veranderingen in kleur. Dit is zo’n lichtsculptuur die je gewoon in het echt moet beleven.
Onder al die lichtjes en bewegende figuren waan je je in een andere wereld!


Vanaf een afstandje, met de weerspiegeling in het water en een lichtstreep van een rondvaartboot, levert het ook een leuk en deels abstract beeld op.


Bij de Amstel tref ik de ‘Big Tree’ aan. Dat lichtsculptuur lijkt op het eerste gezicht niet zo’n uitdaging en dat hoeft het ook niet te zijn. Maar ik had hiervan foto’s gezien waarbij ‘zoomburst’ toegepast was. En dat zag er zo leuk uit! Door gedurende de lange sluitertijd in of uit te zoomen kun je aparte effecten krijgen.
Ik kreeg het niet zo strak als wat ik gezien had, maar ik had dan ook m’n grote statief niet mee. Dat zou een te groot gesleep zijn geweest op de vakantiebeurs.     



Ook bij een tweetal bruggen pas ik de zoomburst techniek toe.





Bij een andere brug draait een soort verlicht mobiel rond; ‘Drawn in Light’. Ook die blijkt lastig vast te leggen te zijn vanwege de beweging.





Tot slot maak ik nog foto’s bij de ‘Misty Lanterns’. Het lastige hier is de onvoorspelbaarheid van de rook die uit de lantaarns komt.


Ik werp nog een vluchtige blik op het hemelbed in de gracht; ‘Pas Encore Mon Histoire’. Maar maak daar verder geen foto’s; dat had ik al gedaan tijdens de cursus avondfotografie en bovendien is het ondertussen toch echt de hoogste tijd om de trein naar huis te nemen.

Voldaan kom ik weer thuis; veel foto’s gemaakt, veel gelopen en veel geleerd tijdens het fotograferen!!!





Het statiefje dat ik gebruikt heb:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...