woensdag 27 augustus 2014

Ruïnekerk van Oude Niedorp (week 29 van mijn 52-weken-project)

De kerk van het kleine plaatsje Oude Niedorp werd al in de late middeleeuwen gebouwd.
In 1977 brandde een deel van de kerk af als gevolg van blikseminslag. De kerk werd een ruïne. De muren staan nog overeind, maar jarenlang kon je niet binnen die muren komen.

Een paar jaar geleden besloot de gemeente om de ruïnekerk te conserveren; de kerk bleef een ruïne, maar de ruimte tussen de muren is nu toegankelijk. Je kunt er zelfs trouwen.

Door de jaren heen was ik vaak bij het kerkje geweest, maar meer dan het kerkhof zag ik niet; nooit was ik binnen die muren geweest.

Als ik op die dag in juli eindelijk weer eens bij dat kerkje ben, bekijk ik de kerk dan ook uitgebreid van binnen. Het blijft een bijzonder kerkje, ook al is het een ruïnekerk.


De sporen van de brand van 1977 zijn anno 2014 nog steeds zichtbaar.



Steen op de vloer in de kerk.

In Photoshop wat drama aan de foto toegevoegd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...