dinsdag 13 september 2011

10 Zaken waar we 10 jaar geleden nog nooit van hadden gehoord

In m’n eerste echte blogbericht schreef ik al dat de wereld veranderd is. Dat de iPhone, de iPad, films in 3D en de OV-chipkaart er tien jaar geleden nog niet waren, daar kun je misschien nog wel inkomen. Maar voor andere zaken ligt dit misschien minder voor de hand.

Dus bij deze 10 dingen/zaken/mensen die we kennen en nu heel normaal zijn, maar waar we 10 jaar geleden nog niet of nauwelijks van hadden gehoord:

  • iPod; de draagbare muziek- en mediaspeler doet in oktober 2001 z’n intrede. Tot die tijd moeten we een veel grotere discman en cd-tjes meeslepen om onderweg naar onze favoriete muziek te luisteren. Naar Australië neemt m’n reisgenootje zelfs een nog oudere variant, de walkman, mee. Daar kunnen we een speciaal kabeltje in pluggen, zodat we beiden tegelijkertijd, maar wel door onze eigen ‘oortjes’, naar muziek kunnen luisteren.
  • YouTube; het zou nog tot februari 2005 duren voordat men filmpjes via het Internet met elkaar kon delen en bekijken.
  • Socialnetwerksites als Hyves, Facebook en Twitter; die zijn er anno 2001 nog niet. Hyves, de grootste Nederlandse socialnetwerksite ontstaat in 2004. Ook facebook ziet in dat jaar het levenslicht. Aanvankelijk was die laatstgenoemde site er alleen voor studenten van een aantal universiteiten en pas sinds september 2006 is facebook openbaar. En de Nederlandse versie van facebook, die is er nog maar sinds mei 2008. Twitter, nog zo’n socialnetwerksite, stamt uit 2006. Tijdens mijn reis hield ik het thuisfront dus niet op de hoogte via een of andere socialnetwerksite. Ik mailde, want dat bestond ik die tijd wel en ook al geruime tijd. De eerste e-mail ooit werd al in 1971 verzonden, maar e-mailen werd, samen met het Internet, pas rond 1995 populair bij het grote publiek.
  • Nieuwe Media; met de ontwikkeling van Internet en socialnetwerksites komt er ook een nieuw begrip bij. Wanneer de term ‘Nieuwe Media’ in zwang is gekomen, weet ik eerlijk gezegd niet. Ook weet ik niet meer wanneer ik er voor het eerst van hoorde. Maar dat er, als er ‘Nieuwe Media’ bestaat, logischerwijs ook ‘Oude Media’ moet zijn, dringt pas veel later tot me door.
  • Digitale fotografie; het was er wel, maar moest nog een grote opmars maken. De kwaliteit ervan liet toen, naar mijn mening, nog te wensen over en dus legde ik m’n reis vast met behulp van een analoog fototoestel en filmrolletjes.
  • DVD; ook dat was er wel, maar de massa was er nog niet op overgestapt. Ik kreeg de indruk dat dat langzaam toenam in de tijd dat ik in Australië zat, maar anderen beweren dat de DVD pas later gemeengoed werd.
  • Jan Peter Balkenende; natuurlijk hij was er al, maar het grote publiek kende hem nog niet. Tien jaar geleden wisten we nog niet dat hij ruim 8 jaar onze minister president zou zijn. Er zijn echter meer politici en partijen die in de laatste tien jaar op het politieke toneel zijn verschenen. Neem bijvoorbeeld de LPF. Pim Fortuyn liet tien jaar geleden al wel van zich horen, maar z’n ‘opmars’ liet nog enkele maanden op zich wachten. Z’n eigen partij, de LPF, werd in februari 2002 een feit. Weinig heb ik daarvan meegekregen; ik zat ver weg in Australië en het hield me niet bezig. Maar toen hij in mei om het leven werd gebracht, ontging dat de media Down Under ook niet.
  • De Euro; tien jaar geleden betaalden we nog met guldens! Vanaf 1 januari 2002 deed de Euro z’n intrede. Toen ik dus terugkwam in Nederland was daar een vreemde munt.
  • En verder; Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima waren nog niet getrouwd. En ook daaraan besteedde de media Down Under aandacht, al was dat maar vluchtig.

Gekregen van een vriendin.

Dit zijn slechts een aantal punten om weer te geven wat er in tien jaar tijd is veranderd en wat de tijdgeest was van de periode waarin mijn verhaal zich afspeelt.  

En voor de oplettende lezer; het zijn negen punten en niet de beoogde tien. Dat tiende punt laat ik graag aan jullie over; weten jullie er nog een?

2 opmerkingen:

  1. Hadden we 10 jaar geleden de TomTom eigenlijk al?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Plasma en LCD tv's begonnen toen ook net een beetje op te komen. Of stonden op het punt op de markt te komen. Alleen nog megaduur toendertijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...