zondag 13 november 2011

Verliefd op dokter Tom

Dat ik graag naar ‘the Flying Doctors’ keek, is misschien wel duidelijk geworden uit eerdere blogberichten. Maar in m’n jonge jaren was ik eigenlijk in stilte verliefd op dokter Tom. Voor hem keek ik aanvankelijk naar die serie. En ja, de verhaallijnen zijn goed en er zitten meer leuke personages in die serie, maar toch…die dokter Tom…;-)



Als ik anno 2001 naar Australië reis, is die ‘verliefdheid’ al lang al vervaagd en eigenlijk niet meer dan een fijne herinnering aan m’n pubertijd. Maar, wel altijd Flying Doctor fan gebleven, ben ik toch erg blij als we, op zoek naar iets anders, ergens in het centrum van Sydney Andrew McFarlane op een poster bij een theater zien staan.

Andrew McFarlane, de acteur die dokter Tom Callaghan speelde in ‘the Flying Doctors’, treedt daar op in het theaterstuk ‘the Graduate’.


Ook Orange en Sander, mede Flying Doctors fans, kun je niet blijer krijgen, en dus kopen we kaartjes voor dat theaterstuk en gaan we er met z’n drietjes naar toe.

Het stuk is een theaterversie van de film ‘the Graduate’ met Dustin Hoffman. We genieten van deze leuke comedy. Bijzonder om Andrew te zien spelen en dat deed hij ook nog eens heel leuk.


Na afloop hebben we hem opgewacht en even met hem gesproken. Natuurlijk ook foto’s gemaakt! Ik laat hem wat schrijven in het boekje wat Marjolein voor me heeft gemaakt. De eerste acteur die daarin een krabbeltje achterlaat. Toen kon ik nog niet weten dat er nog velen zouden volgen.

Vervaagde verliefdheid of niet, we zijn alle drie in de wolken door deze eerste ontmoeting met een Flying Doctors ster tijdens deze reis.



Omdat mijn reisgenoten er niet om hebben gevraagd in mijn blog te staan,
heb ik hun gezichten onduidelijk gemaakt.

Later schrijf ik in m’n dagboekje:
“Ik denk dat we nooit meer naar ‘Mrs. Robinson’ van Paul Simon kunnen luisteren zonder aan dit theaterstuk te denken. Hier sloot het theaterstuk namelijk mee af.” 

En ja, zelfs tien jaar later krijg ik nog altijd kippenvel als ik dat nummer hoor. Voorheen geloofde ik nooit dat mensen letterlijk kippenvel konden krijgen van iets moois, door deze reis weet ik inmiddels wel beter.

Het is echter niet zozeer dat ik aan de ontmoeting met Andrew of het theaterstuk moet denken als ik tegenwoordig ‘Mrs. Robinson’ hoor. Nee, als dat nummer m’n oren binnendringt, zich een weg baant naar m’n hart en m’n ziel en ondertussen het vel op m’n armen doet veranderen in kippenvel, ben ik in gedachten terug in Sydney en ik moet met weemoed terugdenken aan het begin van deze bijzondere reis door Australië; het gevoel van net op reis zijn; nog een hele reis voor me en niet weten wat me te wachten staat. Prachtig!!!

Het kan me, ook na tien jaar, nog altijd ontroeren.
En ik hoop dan ook nog vaak kippenvel te krijgen bij het horen van ‘Mrs. Robinson’ en dan terug te denken aan dat bijzondere gevoel van net op reis te zijn.
Aan dat gevoel kan die puber verliefdheid op dokter Tom toch echt niet tippen!



Voetnoot voor de Australische film en televisie adepten onder jullie:
In ‘the Graduate’ speelden naast Andrew McFarlane onder andere:  
  • Wendy Hughes (Kathleen in ‘Snowy River – the McGregor Saga’)
  • John Waters (Darcy Proudman in ‘Offspring’ en Dr. Miklos Vlasek in ‘All Saints’)
  • Mark Priestley (Dan Goldman in ‘All Saints’)
  • Brooke Satchwell (Anne Wilkinson in ‘Neighbours’ en Tiffany in ‘Subdivision’)
  • Ben(jamin) Lawson (Frazer Yeats/George Brown in ‘Neighbours’)


Voetnoot:
Voor alle duidelijkheid; in dit blog blik ik terug op een reis die ik tien jaar geleden gemaakt heb. Het theaterstuk met deze cast is dus niet meer te zien. Zou ook niet kunnen, hoezeer Mark Priestley’s familie en vrienden hem ook op zou willen wachten na afloop, meer èn andere vragen voor hem zouden hebben als wij voor Andrew en andere dingen met hem zouden doen dan met hem op de foto gaan…


A special thanks to those who have put such nice videos on YouTube!!!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...