maandag 2 juli 2012

Gurrumul; blinde Aboriginal met gitaar èn wat een sound!

Het is maandagmiddag en dus muziek op mijn blog.
Vorige week schreef ik het al; op de eerste maandag van de oneven maanden geen nummer dat ik destijds op een cassettebandje zette om mee te nemen naar Australië, maar een nummer dat ik nu mee zou nemen op reis.

Passeerden de afgelopen maanden Joshua Radin, Milow, Bec Lavelle’s nummers uit ‘McLeod’s Daughters’ en Bruce Springsteen al de revue, vandaag is het de beurt aan Geoffrey Gurrumul Yunupingu.


In de zomer van 2009 hoor ik op de radio een nummer van hem; een lekker zomers nummer! Ik hoor het nog een paar keer en er wordt bij verteld dat het gezongen wordt door een blinde Aboriginal.

Een zoektocht op het Internet naar zijn naam volgt. En als ik dan weet dat hij Geoffrey Gurrumul Yunupingu heet, zijn andere nummers van hem snel gevonden. Wat een stem!

Zijn muziek spreekt me zo aan dat ik een cd van hem aanschaf. Als hij later dat jaar optreedt in Amsterdam ben ik van de partij.

In de bijzondere locatie, ‘de Duif’ (de kerk waar Jos Brink predikte), hangt een relaxt en ongedwongen sfeertje. Het concert zelf is genieten.

Spread die ik destijds maakte over het concert.

Maar ik ben niet de enige die Geoffrey Gurrumul Yunupingu bewondert. Ook Sting en Elton John behoren tot zijn bewonderaars. Hij heeft duizenden cd’s verkocht, concerten gegeven in Amerika en Europa, sierde de cover van ‘Rolling Stone Magazine’ en heeft opgetreden voor ondermeer Koningin Elizabeth, Barack Obama en Prins Frederik en Prinses Mary van Denemarken.



Onlangs werkte Geoffrey Gurrumul Yunupingu, als onderdeel van de voor het Diamond Jubilee Concert van Koning Elizabeth samengestelde ‘Commonwealth Band’, mee aan Gary Barlow’s en Andrew Lloyd Webber’s nummer ‘Sing’.





Je snapt het; als ik nu een verzameling muziek samen zou stellen om mee te nemen op reis, dan zou de muziek van Geoffrey Gurrumul Yunupingu daar zeker bij zijn.

En jij, heeft de muziek je (nu ook) geraakt?


Meer over Geoffrey Gurrumul Yunupingu op: www.gurrumul.com en http://en.wikipedia.org/wiki/Geoffrey_Gurrumul_Yunupingu 

En voor zijn cd’s:

En voor het Diamond Jubilee:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...