maandag 30 juli 2012

Yothu Yindi’s ‘Treaty’; een mix van traditioneel en Rock

Op de cassettebandjes die ik mee nam naar Australië, zette ik ook veel Australische muziek. Je hebt onder andere Men at Work, Savage Garden, Crowded House, Midnight Oil en Paul Kelly al voorbij kunnen zien komen op mijn blog.

Maar ook de Australische band Yothu Yindi zet ik op mijn cassettebandjes.
Deze band, bestaande uit Aboriginals en niet-Aboriginals, mixt traditionele Aboriginal muziek met Rock. Ook traditionele dans ontbreekt niet bij optredens van de groep. 


Dit politieke nummer ‘Treaty’ uit 1991 was zowel in Australië als wereldwijd de doorbraak van Yothu Yindi.

Als onderdeel van de festiviteiten in het kader van het 200-jarig bestaan van Australië bezocht premier Bob Hawke in 1988 the Northern Territory voor het Barunga festival. Daar beloofde hij dat er een verdrag (treaty) zou komen voor de oorspronkelijke bewoners van Australië.
Een paar jaar later zit er nog geen schot in de zaak. Om dat gebrek aan vooruitgang van het verdrag onder de aandacht te brengen, ontstaat ‘Treaty’.

Dat nummer betekende de definitieve doorbraak van Yothu Yindi.
In de jaren daarna was de band erg succesvol. Momenteel treden ze nog nauwelijks op.

Eén van de bandleden van Yothu Yindi was Geoffrey Gurrumul Yunupingu, waar ik een paar weken geleden ook een blogbericht over schreef. Heeft hij, op zijn eigen wijze en met zijn eigen stijl, het stokje van Yothu Yindi overgenomen…?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...