vrijdag 30 maart 2012

‘Weary’ Dunlop en de Shrine of Remembrance

Een bladzijde uit mijn scrapbook.

Vanuit het hostel is het een kleine wandeling naar de Shrine of Remembrance, een oorlogsmonument. Eerder ben ik er wel eens langs gelopen. Dit keer onderwerp ik de Shrine of Remembrance aan een grondigere blik en besluit ik ook eens binnen te kijken.

Na een eerste rondgang langs de vitrines, besluit ik er met een zogenaamde ‘self guided tour’ langs te gaan. Je loopt dan met een geplastificeerd vel papier met daarop een tekst door het gebouw. Aan de hand van die tekst kom je meer over van alles aan de weet en je wordt op dingen gewezen; veel interessanter dus.
Ook loop ik nog even naar de ‘balcony’. Daarvandaan heb je een mooi uitzicht!

Ook de foto's van het uitzicht vanaf
de 'Shrine of Remembrance' verwerk ik op een spread.

Weer beneden loop ik nog even om de ‘Shrine’ om nog wat dingen beter te bekijken.
Op een gegeven moment halen twee mannen in uniform een paar vlaggen naar beneden. Dat is het teken dat de ‘Shrine’ gesloten is voor publiek.
De ‘Shrine’; een bijzonder monument!

Nog een spread uit mijn scrapbook.

Maar ik blijk nog niet alles gezien te hebben, want als ik via de imposante promenade weer richting het centrum loop, zie ik plotseling een standbeeld van een man staan. Ik loop er heen en lees de plakkaten die er bij staan. Ze gaan over de aanleg van de spoorlijn in Zuidoost Azië, waar zoveel mensen het leven lieten. Er is voornamelijk wat te lezen over de doktoren die daar werkten en vele mensen hielpen.

De man van het standbeeld is Edward ‘Weary’ Dunlop, een belangrijke dokter die in Zuidoost Azië werkte (Changi). Hij hielp als dokter mensen, zorgde voor een goede ‘spirit’ in het kamp en vond, als ik het goed heb, een verplaatsbare operatiekamer uit. Geen wonder dat ze het in ‘the Flying Doctors’ een keer over hem gehad hebben. In die serie bewondert dokter Geoff de man erg. Nu begrijp ik waarom.
En zo voegt het standbeeld nog iets toe aan mijn bezoekje aan de ‘Shrine of Remembrance’!


Voor meer info over de ‘Shrine of Remembrance’ ga je naar: http://www.shrine.org.au/.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...