maandag 6 februari 2012

Van A tot Z met Paul Kelly

Het is maandagmiddag en dus blog ik over een nummer dat ik destijds op cassettebandjes zette om mee te nemen naar Australië. Op die cassettebandjes veel klassiekers; veel van de nummers die op die cassettebandjes staan heb ik de afgelopen maanden wel teruggehoord op de radio.

Maar er staan ook minder bekende nummers en artiesten op. Want wanneer hoor je nou een nummer van Paul Kelly op de Nederlandse radio? In thuisland Australië is dat wel anders, maar dat terzijde.

Hoe ik Paul Kelly leer kennen? In eerdere afleveringen van ‘the Flying Doctors’ waren er al wel nummers van hem te horen geweest, maar als ik op een zaterdagavond in maart 1993 de allerlaatste aflevering van mijn favoriete serie bekijk, blijft ‘Before too long’, dat Guy en Johnno in de cockpit meezingen met de radio, wel heel erg hangen.
(De desbetreffende scene vind je in het onderstaande filmpje na 8.44 minuten. In het filmpje daaronder de originele clip uit 1986).




Het duurt nog totdat ik een boek met songteksten van de voor mij dan nog onbekende Paul Kelly doorblader en m’n oog op de titel ‘Before too long’ valt, dat ik weet wat de naam van de zanger van dat nummer is.

In platenzaken ga ik op zoek naar cd’s van de man. Maar dat blijkt nog niet mee te vallen. De gemiddelde Nederlandse platenzaak blijkt Paul Kelly niet in huis te hebben.
Gelukkig weet ik twee cd’s te bemachtigen. In New York weet ik er nog een te vinden.




Van die cd’s zet ik een paar nummers op m’n cassettebandjes. ‘Deeper Water’ is er daar een van. Een prachtig nummer. Of dat het mooiste nummer van Paul Kelly is, moet je mij niet vragen. Paul Kelly’s muzikale carrière beslaat ruim 30 jaar en in die jaren heeft hij zo ontzettend veel nummers gemaakt; ik geloof niet dat ik die allemaal ken.

Om je een idee te geven; tijdens een concert in Melbourne in 2004 heeft Paul Kelly 100 van z’n songs in alfabetische volgorde gespeeld, verdeeld over twee avonden. Voor optredens in het Opera House van Sydney verdeelt hij twee jaar later die 100 nummers zelfs over vier avonden. Later doet hij hetzelfde in andere steden met zijn zogenaamde A to Z tour. Vorig jaar kwam er een boek en een cd-box met die A to Z recordings uit.


Op de eerste cd van die A to Z recordings kom je ook ‘Before too long’ tegen. Waarom ik dat nummer niet op m’n bandjes zette? Simpelweg omdat ik, toen ik destijds de bandjes samenstelde, dat nummer niet op cd had.
Als Orange en ik in een cd-winkel in Adelaide een cd met Paul Kelly’s greatest hits tegenkomen, twijfelen we geen moment; die cd moeten we scoren!


Paul Kelly treedt overigens nog steeds op. Afgelopen week tourde hij door de UK, deze week staat Singapore op het programma en binnenkort zal hij ook optredens in de Verenigde Staten verzorgen. 




Voor de geïnteresseerden onder jullie; bol.com is met haar grote assortiment gelukkig geen 'gemiddelde Nederlandse platenzaak'. Zij heeft wel het een en ander van Paul Kelly in huis.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...